Outlining

Under arbetet med min senaste roman har jag provat på outlining. Tidigare har jag alltid tänkt att jag är en sån där som flödesskriver, att jag hinner tröttna på berättelsen om jag tänker ut vad som ska hända i förväg.

Stack of Copy Paper

Men jag skrev ett romanmanus under Nanowrimo förra året. Jag skrev fort och jag skrev mycket, och jag ändrade riktning mitt under arbetet, tänkte att jag kan fixa det sen.

Man brukar säga ”det går inte att redigera en tom sida”. Ibland kan jag tycka att alltför många skrivråd fokuserar på att ”få det skrivet, du kan fixa det sen”.

Alla dessa råd är säkert välmenande och är förmodligen absolut inte alls ondskefulla mindgames från luttrade författare som tycker att det finns för mycket konkurrens inom hantverket.

För rätt vad det är så kommer man till den där tidpunkten när man ska ”fixa” det som står på pappret. Den där tidpunkten som under skrivprocessen (och skrivråden) alltid lever i någon slags avlägsen framtid som vi förmodligen aldrig kommer att komma till.

Då är det inte så kul längre.

Det var precis det som hände när jag var klar med manuset. Det var en salig röra med flera olika handlingar som inte hängde ihop. Jag var tvungen att fatta en massa svåra beslut för hur berättelsen skulle utvecklas, och någonstans i den vevan började jag tänka att det här med att bara skriva utan att veta vart berättelsen är på väg må vara kul medan man sitter där, men inte när man ska få nån ordning på det hela. Det är som att städa upp efter en röjarfest.

Så med boken jag skriver på nu tänkte jag att jag åtminstone skulle prova att ha en outline för handlingen och tog drygt en månad på mig när jag inte skrev ett enda ord, utan bara fokuserade på att få ner en outline.
(Sen bestämde jag mig för att skriva den för hand också, men det är en annan historia).

Hur som helst. Min outline var ganska skissartad för akt ett, väldigt detaljerad för akt två, medan akt tre var närmast anemisk och bestod enbart av tre punkter. Nånstans blev jag nog för otålig och ville komma igång med skrivandet istället för att riktigt lista ut hur allt skulle sluta.

Den första akten, där jag inte hade varit särskilt detaljerad flöt på bra. Det var inte svårt att komma på vart berättelsen skulle gå och jag tycker att den blev ganska bra (utan att ha läst igenom den sedan jag skrev den).

Men något hände när jag kom in i akt 2. Orden stelnade, och det var svårt att få ur sig någonting alls. Mina detaljerade stolpar tycktes helt idiotiska. Det kändes som om jag hade missat flera viktiga detaljer, att jag inte hade förutsett hur folk i en sådan situation faktiskt skulle bete sig, och dessutom hade jag inte alls tänkt på VAR dessa scener skulle utspela sig, vilket resulterade att alltihopa tenderade att utspelas på samma plats.

Jag kommer att behöva skriva om stora delar av akt 2, och göra den mer levande, mer intressant och inte fullt så repetitiv som den är nu.

Nu är jag inne i akt 3. Den som från början bestod av tre punkter, och det känns som att det flyter på bättre nu. Jag har byggt upp saker under de tidigare akterna (medvetet eller omedvetet) som jag nu kan dra nytta av för att driva handlingen framåt, och även om jag (med en dryg vecka kvar till självpåtagen deadline) fortfarande inte vet exakt hur det ska sluta, så har jag roligt när jag skriver.

Det är action, det är spänning, det är driv, och jag har en idé om vad som ska hända.

Så med facit i hand. Eller åtminstone fragmenterade delar av ett facit, kan jag konstatera att jag fortfarande inte vet om outlining är för mig.

Jag ser fördelarna, definitivt. Kanske ska jag dra lärdom av hur jag gjorde med akt 1 och inte vara så detaljerad i hur jag tänker att berättelsen ska utvecklas. Eller kanske jag ska ta längre tid på mig och riktigt tänka igenom berättelsen innan jag börjar, så att jag slipper mina bekymmer med akt 2.

Jag tror i alla fall att det är bra att veta nånting om hur berättelsen ska se ut innan jag börjar. För även om jag kommer att behöva skriva om delar av akt 2 så håller den här berättelsen ihop mycket bättre än manuset jag skrev under Nanowrimo.

Ni andra som skriver, hur jobbar ni? Vad är er erfarenhet av att jobba med outlines? Har ni några tips till en nybörjare?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s